Genomineerd voor Website van het Jaar 2020

Mobiele telefoon abonnement vergelijken

Mag je je telefoon abonnement verlengen? Of wordt het tijd voor je allereerste mobiele abonnement? Wij vertellen je precies waar je op moet letten bij het afsluiten van jouw abonnement. Je leest hier hoe je bepaalt welke bel- en internetbundel het beste bij je past en welke provider bij jouw wensen aansluit. En het belangrijkste: wij laten je zien waar je het goedkoopste uit bent. Vergelijk prijzen van mobiele telefoons en abonnementen en vind direct jouw beste deal.

Deze vergelijkingsmodule is in samenwerking met onze partner Telefoonabonnement.nl.

De volgende onderwerpen worden besproken

1. Welk mobiele abonnement past bij mij?
2. Tarieven buiten de bundel
3. Keuze contractduur
4. Welk netwerk? 4G of 5G?
5. Nieuw mobiel abonnement of verlengen?
6. Wanneer mag ik verlengen of overstappen?
7. Wat is nummerbehoud?
8. Welke telecomaanbieders zijn er?
9. Waar vind ik het goedkoopste telefoon abonnement?
10. Telefoon abonnementen vergelijken op Slimster
11. Veelgestelde vragen

Welk mobiele abonnement past bij mij?

Om te bepalen welk telefoon abonnement het meest geschikt is voor jou, zullen we moeten weten hoeveel belminuten en MB's je maandelijks denkt te gaan verbruiken. Als je op dit moment al een mobiel abonnement hebt, kan je je huidige verbruik als uitgangspunt nemen. Wij adviseren dan om je telefoonrekeningen te vergelijken over een periode van minimaal drie maanden.

Op je facturen staat precies vermeld wat je verbruik was aan belminuten, MB's en sms'jes. Bereken hiervan het gemiddelde en rondt dit af naar boven. Je hebt nu je huidige verbruik berekend.

Kies je voor een smartphone met meer mogelijkheden? Dan is de kans groot dat je meer gebruik gaat maken van mobiel internet. Daardoor kan je verbruik omhoog gaan.

Tarieven buiten de bundel

De tarieven voor bellen en internetten buiten je bundel zijn niet bepaald goedkoop. Bij het bepalen van jouw bundel adviseren wij dan ook om altijd ruimte over te houden voor periodes dat je meer verbruikt, zodat je nooit buiten je bundel hoeft te bellen.

Keuze contractduur

Alle mobiele telefonie abonnementen kunnen worden afgesloten voor een contractduur van 12 maanden en 24 maanden. Er zijn ook providers die abonnementen voor 1 maand afsluiten, maar dat geldt dan alleen bij een sim-only abonnement. Bij het afsluiten van een nieuwe telefooncontract kiezen de meeste bezoekers van Slimster voor een periode van 24 maanden.

Waarom? Omdat je dan maximaal profiteert van de vele telefoon aanbiedingen. Providers en telefoonwinkels geven namelijk de hoogste korting bij de langstlopende contracten. En een extra bijkomstigheid: Je maandlasten gaan omlaag, omdat je de aflossing van je smartphone verspreid over een langere periode.

Welk netwerk? 4G of 5G?

Het is inmiddels 2020 en dat betekent dat 5G is geïntroduceerd, en hoewel we er pas echt de voordelen van gaan merken vanaf 2022 loont het wel de moeite om daar nu al rekening mee te houden. Tenminste, als jij iemand bent die echt waarde hecht aan razendsnel internetten en extreem hoge downloadsnelheden.

Met 5G wordt het mogelijk om snelheden tot wel 10 keer zo hoog als 4G te behalen. Daardoor kan je straks bijvoorbeeld streamen in de allerhoogste kwaliteit, zonder gebruik te hoeven maken van een vaste internetverbinding. Dat klinkt natuurlijk heel erg mooi, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  • 5G werkt alleen als je zowel een smartphone hebt met 5G ondersteuning en een abonnement hebt afgesloten bij een provider die 5G aanbiedt. Op dit moment zijn alleen KPN, Vodafone en T-Mobile de providers die dit nog doen.
  • Doordat je flink sneller kunt downloaden, heb je ook een zeer ruime databundel nodig. Een bundel van 3 GB is er met 5G straks zo doorheen. Je kunt het beste kiezen voor een bundel van 20+ GB of nog beter: onbeperkt internet.
telefoon abonnementen vergelijken

Nieuw mobiel abonnement of verlengen?

Mag je jouw bestaande mobiele abonnement verlengen? Dan kan je ervoor kiezen om dit rechtstreeks bij de provider te doen, of bij een winkel. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om over te stappen naar een nieuwe provider. Rechtstreeks bij de provider is in veel gevallen zonde van je geld. Je kunt bij een winkel, zoals Mobiel.nl, exact hetzelfde abonnement afsluiten met precies dezelfde voorwaarden, voor vaak een (veel!) lagere prijs. Door gebruik te maken van onze prijsvergelijker ontdek je hoeveel je dit per maand en over de gehele looptijd kan schelen.

Als je niet tevreden bent over je huidige provider is het verstandig om over te stappen naar een andere. Let er wel op dat je pas officieel overstapt als je contract is verlopen. Wel kan je voor het einde van je contract al een nieuw abonnement met nummerbehoud aanvragen en je ontvangt je telefoon bij veel aanbieders ook direct nadat je het contract hebt ondertekend. Verlengen kan in veel gevallen eerder.

Wanneer mag ik verlengen of overstappen?

Hieronder vind je wanneer je per provider mag verlengen en overstappen:

In onderstaande tabel gaan we uit van een abonnement dat is afgesloten op 01-01-2018 voor een contractduur van 24 maanden.

Provider Wanneer verlengen? Verlengdatum Wanneer overstappen? Overstapdatum
KPN 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
Vodafone 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
Tele2 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
T-Mobile 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
hollandsnieuwe 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
Ben 4 maanden voor afloop contract 01-09-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020 ( let op: je ontvangt je nieuwe telefoon al bij akkoord op de aanvraagdatum)
Simyo 3 maanden voor afloop contract 01-10-2019 Nummerbehoud kan 4 maanden vooraf worden aangevraagd. Overstap na einde contract. 01-01-2020

Wat is nummerbehoud?

Nummerbehoud is een gratis service van telecomaanbieders waarbij je je huidige telefoonnummer behoudt, ook als je overstapt naar een nieuwe provider. Bij het afsluiten van je telefonie contract dien je aan te geven dat je al een telefoonnummer hebt en gebruik wenst te maken van nummerbehoud. Je nieuwe aanbieder zegt je oude abonnement op en regelt dan dat je telefoonnummer wordt meeverhuisd op het moment dat je nieuwe contract in gaat.

Welke telecomaanbieders zijn er?

Wil je een mobiel abonnement met telefoon afsluiten? Dan kan je kiezen uit zes verschillende providers: KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2, hollandsnieuwe en Ben. Daarnaast zijn er nog een aantal providers die alleen sim-only abonnementen aanbieden, namelijk: Simyo, Simpel, Budget-Mobiel, Youfone en Lebara. Je kunt je abonnement rechtstreeks afsluiten bij de provider of bij een telefoonwinkel, zoals Mobiel.nl, Belsimpel, Mediamarkt en GSMweb. In de winkel kan je een telefoon bestellen met een abonnement bij elk gewenste provider.

Waar vind ik het goedkoopste telefoon abonnement?

In de meeste gevallen zijn telefoonwinkels als Belsimpel en Mobiel.nl het goedkoopst omdat zij populaire smartphones in grote aantallen tegelijk inkopen. Door dit te doen, kunnen ze flinke korting op de toestelprijs geven. En dat voordeel kan flink oplopen als je kiest voor een contractduur van 24 maanden.

Door de mobiele abonnementen te vergelijken met elkaar vind je de beste deal. Je vergelijkt prijzen van meerdere providers en je kunt kiezen uit modellen van onder meer LG, Samsung, Apple, Sony en Huawei. Welke wensen jij ook hebt, er zit altijd wel een mooie aanbieding voor jou tussen. Een abonnement met telefoon is wel vaak wat prijziger dan sim only, omdat je extra betaalt voor de telefoon die je erbij neemt.

Beste smartphones met of zonder abonnement

De meeste mobiele telefoons zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en geheugenvarianten. Om je keuze te vereenvoudigen hebben wij alle specificaties op een rij gezet. Als je de toestellen gaat vergelijken kan je meteen zien wat de verschillen zijn en of de mobiel beschikt over de eigenschappen die jouw voorkeur hebben.

Kies je liever voor een los toestel in plaats van een telefoon met abonnement? Neem dan eens een kijkje op de website van onze partner Telefoon.nl.

Nieuwe mobiele telefoon abonnement vergelijken

Je kunt veel verschillende telefoons met abonnementen vergelijken en je ziet direct de aanbiedingen van de providers. Door de opties die jij graag wilt aan te geven in de filter verschijnt de beste mobiel met abonnement met de voordeligste prijzen. Via Slimster kun je de telefoon op de website van de provider kopen en bestellen, zodat je zo snel mogelijk al kunt bellen met jouw nieuwe mobiel. Telefoonabonnementen vergelijken doe je dus heel eenvoudig bij Slimster. Ook sim only abonnementen vergelijken kan bij ons.

Veelgestelde vragen over telefoon abonnementen

Sinds 1 mei 2017 gelden er nieuwe regels bij het afsluiten van een telefoonabonnement met toestel. De telefoon, waarover je iedere maand je abonnementskosten betaalt, wordt sindsdien gezien als lening. Daarbij gelden dezelfde regels als bij ieder andere vorm van krediet.

Je krijgt een registratie bij het BKR als je kiest voor een telefoon dat duurder is dan 250 euro bij je abonnement. Onder die drempel van 250 euro geldt geen registratie. Wil je een BKR-registratie voorkomen, dan kan je ervoor kiezen om het bedrag boven de drempel van 250 euro zelf bij te betalen.

Bij de meeste providers is dit mogelijk, maar soms zijn hier wel kosten aan verbonden. Op de website van de provider kan je een formulier hiervoor vinden. Deze dien je in te vullen. Zij zullen dan contact met je opnemen en de naamwijziging doorvoeren. Dit geldt overigens ook voor als je een zakelijk abonnement hebt, die je wilt overzetten naar een privé abonnement.

Tussentijds stopzetten van een abonnement kan helaas niet kosteloos. Je zult je abonnement dan moeten afkopen. De provider waar je je abonnement hebt afgesloten bepaalt tegen welke prijs dat kan. In de meeste gevallen betaal je dan gewoon het bedrag dat zij nog aan abonnementskosten tegoed hebben.

Dat ligt er heel er aan waar je naar toe gaat. Als je binnen de EU blijft, verandert er helemaal niets. Je betaalt dan hetzelfde tarief als dat je nu betaald. Ga je buiten de EU op reis, dan betaal je de tarieven die gelden in dat land. Vaak ben je dan voordeliger uit als je via de provider in Nederland een aparte buitenlandbundel afsluit.

Als je op dit moment al een goedwerkend toestel hebt, waar je nog prima een jaar of twee mee vooruit kan, is het goedkoper om te kiezen voor een sim-only. Bij een sim-only betaal je namelijk alleen de abonnementskosten voor je bel- en internetbundel.

Wordt het toch tijd om je telefoon te vernieuwen, dan is het vaak voordeliger om te kiezen voor een combinatie telefoon + abonnement. Veel aanbieders geven namelijk extra korting op de prijs van je telefoon als je hem bestelt in combinatie met een mobiel abonnement.

Een telefoonabonnement mag pas worden afgesloten vanaf 18 jaar en ouder. Als je een abonnement voor je kind wilt afsluiten, kan dit dus alleen als je hem op je eigen naam zet. Dat betekent dus ook dat jullie als ouders volledig verantwoordelijk zijn voor het belgedrag van je kind. Gelukkig zijn er veel providers die hierop inspelen en kan je bijvoorbeeld vaak een belplafond afsluiten.

Dat betekent dat je voor je kind een limiet kan instellen zodat hij of zij nooit teveel belt of gebruik maakt van mobiel internet. Daarnaast zijn er vaak mogelijkheden om een aantal noodnummers te selecteren die altijd gebeld kunnen worden. Zo kan je kind jullie altijd bereiken als het nodig is, en andersom natuurlijk ook.

Als je een telefoon met dual-sim functie hebt, dan betekent dit dat je er twee simkaarten in kunt plaatsen. Dat is bijvoorbeeld handig als je een privé abonnement en een zakelijk abonnement hebt, of wanneer je met je partner een telefoon wilt delen.