Dit is de meest 'geëlektrificeerde' gemeente van Nederland

Dit is de meest 'geëlektrificeerde' gemeente van Nederland
Marvin Grouw
Content Manager
2 minuten

AMERSFOORT - Eén getal dat aangeeft hoe het er in elke gemeente voorstaat met elektrificatie: dat is de Eco-Electric Index (EEC) die duurzaamheidsplatform Slimster ontwikkelde. Speerpunten zijn de productie van eigen stroom, elektrisch verwarmen en elektrisch rijden. Met een EEC van 7,1 komen het Noord-Hollandse Blaricum en het Gelderse Rozendaal als gezamenlijke winnaars uit de bus. In Zandvoort en Rotterdam is nog veel werk aan de winkel.

Om tot de Eco-Electric Index te komen rekende Slimster uit hoeveel CO2-uitstoot een gemiddeld huishouden met de investering in zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto voorkomt. Dat maakt dat de e-auto voor 25 procent meeweegt bij het bepalen van de EEC, zonnepanelen en een warmtepomp krijgen beide een aandeel van 37,5 procent toebedeeld.

Zonnig Zeeland

Zou Slimster alleen naar het percentage woningen met zonnepanelen gekeken hebben, dan was het Drentse Tynaarlo als winnaar uit de bus gekomen. Maar opvallender nog is dat er in dit kader liefst vijf Zeeuwse gemeenten bij de eerste tien staan. Ook Friesland en Drenthe zijn sterk vertegenwoordigd. In totaal zijn er 26 gemeenten waar meer dan de helft van alle woningen eigen stroom opwekt.

Qua warmtepompen steekt de gemeente Blaricum er met kop en schouders bovenuit. Het percentage woningen met een warmtepomp is er bijna twee keer zo groot als op Vlieland, dat tweede staat op deze ranglijst (21,7 om 11,2 procent). Opvallend is dat de Waddeneilanden, met naast Vlieland ook nog Ameland, goed vertegenwoordigd zijn qua warmtepompen. In de gemeenten Uitgeest, Rotterdam en Zandvoort verwarmt daarentegen minder dan een op de honderd woningen al elektrisch.

EV voorbehouden aan stedelijk gebied

Waar je wellicht zou denken dat zonnepanelen en een elektrische auto hand in hand gaan, blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn. In elk geval zijn het niet de plattelandsgemeenten met veel zonnepanelen waar ook veel elektrisch gereden wordt. Dat laatste is juist meer voorbehouden aan stedelijke gemeenten, zoals Tilburg, Utrecht en Amsterdam. Dat valt volgens eigenaar Marco Schuurman van Slimster goed te verklaren door de vooralsnog hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s. “Die zijn met name door inwoners van de grotere steden - waar de inkomens doorgaans hoger liggen - op te hoesten. Ook in gemeenten als Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal en Laren is het percentage EV’s dan ook bovengemiddeld hoog.”

Warmtepomp kan verschil maken

Dit is de meest 'geëlektrificeerde' gemeente van Nederland

Schuurman vermoedt dan ook niet dat de elektrische auto de komende jaren het grote verschil zal gaan maken. De markt voor zonnepanelen is bovendien al behoorlijk verzadigd. Daarom moeten we volgens hem vooral naar warmtepompen kijken. “Wij zochten eerder al uit dat binnen vijf jaar 28 procent van de huishoudens over een warmtepomp verwacht te beschikken. Die verdien je dit jaar, door de veranderingen in de energiebelasting, bovendien twee jaar eerder terug.” Vanaf 2026 mag je bovendien - uitzonderingen daargelaten - je huidige cv-ketel alleen nog vervangen door een (hybride) warmtepomp.