• Onafhankelijke informatie
  • Gecontroleerde specialisten
  • 134.000+ vergelijkingen
Gecontroleerde specialisten
Onafhankelijke informatie
Rust in je slaapkamer: 4 tips voor een goede nachtrust

Rust in je slaapkamer: 4 tips voor goede nachtrust

De slaapkamer hoort een oase van rust te zijn, dé plek om te ontspannen en bij te komen. Maar hoe zorg je voor rust in je slaapkamer én een goede nachtrust? Wij geven je 4 tips!

Rustgevende kleuren voor slaapkamer

Kleuren hebben veel invloed op je gemoedstoestand. Er zijn zelfs kleuren die helpen bij een goede nachtrust. Wist je dat blauw de beste kleur is voor in de slaapkamer? Het is een kalmerende kleur die zorgt voor een gevoel van rust en voor een rustig hartritme. Niet zo’n fan van blauw? Groen is ook een rustgevende en kalmerende kleur waarbij je gemakkelijk in slaap valt.

Een kleur die je misschien niet verwacht is geel, maar ook deze kleur werkt goed in de slaapkamer. Geel zorgt voor een knusse omgeving waarin je je prettig voelt. En als je ’s ochtends wakker wordt, geeft deze kleur je energie én een vrolijk gevoel.

Frisse lucht in de slaapkamer

De tweede tip voor een goede nachtrust is: frisse lucht. Zorg voor een goede ventilatie in de slaapkamer. Wanneer de ventilatie niet goed is, is de kans groot dat dit zorgt voor een slechte nachtrust en zelfs voor hoofdpijn. Laat de ventilatieroosters altijd open staan of zet een raam open voor frisse lucht.

Zorg er wel voor dat de temperatuur in de slaapkamer prettig blijft. De ideale temperatuur voor de slaapkamer is 16 tot 18 graden. Als het te warm is koelt je lichaam minder af en als het te koud is blijft je lichaam aan het werk. Hierdoor slaap je lichter en word je minder uitgerust wakker.

Opgeruimde slaapkamer = opgeruimde geest

meer rust in slaapkamer

Een kamer met rondslingerende spullen zorgt bij veel mensen voor onrust en uiteindelijk ook voor een slechte nachtrust. Je huis en met name je slaapkamer opruimen helpt. Een opgeruimde kamer oogt rustig én maakt ook je hoofd leeg. Precies wat je nodig hebt om goed te slapen: een rustgevende slaapkamer.

Zorg ook voor zo min mogelijk afleiding in de slaapkamer. Een tv in de slaapkamer is bijvoorbeeld niet zo’n goed idee. Lees liever een tijdschrift of een boek of luister naar rustgevende muziek. Zo kom je optimaal tot rust in je slaapkamer

Zorg voor een donkere slaapkamer

slaapkamer verduisteren

Wil je goed slapen dan is het belangrijk dat je slaapkamer echt donker is. Verduisterende gordijnen of rolluiken houden het licht van een lantaarnpaal of de verlichting van de buren tegen.

Meer mogelijkheden bekijken?

’s Ochtends is het juist belangrijk om te zorgen voor veel licht. Als het licht is wordt het stofje serotonine in je lichaam aangemaakt, wat er mede voor zorgt dat je goed wakker wordt. Zodra je wakker wordt kan je het beste meteen de gordijnen opdoen. Als het nog donker is buiten, kan je eventueel een daglichtlamp aanzetten. Zo went je lichaam snel aan het wakker worden.

Meer woon inspiratie opdoen?

Meer handige tips ontdekken, leuke artikelen over alles rondom en in huis lezen of inspiratie opdoen? Bekijk ons blog of volg ons op Facebook.

Deel deze pagina