Nederlander gemiddeld 149 euro per maand kwijt aan abonnementen

Nederlander gemiddeld 149 euro per maand kwijt aan abonnementen
Pascal van de Beek
Content Specialist
2 minuten

AMERSFOORT - De meeste Nederlanders zijn maandelijks tussen de 51 en 100 euro kwijt aan verschillende abonnementen. Een groot deel betaalt echter nog meer, waardoor het gemiddelde uitkomt op 149 euro per persoon. Dat blijkt uit een panelonderzoek onder 2000 Nederlanders van vergelijkingssite Slimster.nl, uitgevoerd door Panel Inzicht. Liefst 95 procent van de ondervraagden geeft aan een of meerdere abonnementen te hebben.

Vorige maand berichtte Slimster al dat vier op de tien Nederlanders onlangs ten minste één abonnement hebben stopgezet vanwege de toegenomen vaste lasten. Nu blijkt dus dat ruim de helft van Nederland maandelijks meer dan honderd euro betaalt voor diverse lidmaatschappen. Voor ruim één op de zes is dit zelfs meer dan 200 euro. Een klein percentage, 3 procent, geeft aan per maand meer dan 500 euro uit te geven aan abonnementen. Volgens Marco Schuurman, eigenaar van Slimster, gaat het hier vermoedelijk vooral om leaserijders.

Mannelijke vijftigers geven het meest uit

Het onderzoek laat zien dat mannen gemiddeld meer uitgeven aan abonnementen dan vrouwen: 163 om 136 euro per maand. Vooral in de categorie ‘meer dan 500 euro’ zijn mannen oververtegenwoordigd: 4,2 procent tegen ‘slechts’ 1,7 procent van de vrouwen. Wat betreft de verschillende leeftijdscategorieën hebben vijftigers de hoogste abonnementskosten. Zij betalen gemiddeld 162 euro per maand, zo’n 9 euro meer dan veertigers. Twintigers zijn daarentegen gemiddeld 141 euro per maand kwijt en betalen daarmee het minst. Dit is ook de enige leeftijdscategorie waarin de categorie ‘0 tot 50 euro’ de modus (meest genoemd) vormt.

Meer dan de helft streamt, één op zes leest de krant

Een deel van deze kosten gaat op aan telefoon-, internet- en tv-abonnementen. Driekwart van Nederland maakt hier gebruik van. Wat volgens Slimster echter opvallender is, is dat meer dan de helft van Nederland inmiddels geabonneerd is op een of meerdere streamingdiensten. Ook heeft ruim één op de vijf Nederlanders een abonnement op de sportschool en leest bijna één op de zes de krant (op papier of digitaal).

Verder geeft bijna de helft van de zestigers (45 procent) aan maandelijks te betalen voor een loterijabonnement. Een groot verschil met de andere leeftijdsgroepen, waarbij het algehele gemiddelde op 28 procent ligt. Maaltijdboxen zijn daarentegen juist weer het meest aan jongeren besteed: bijna een op de tien van de 18- tot 30-jarigen maakt er gebruik van.

Abonnementen ‘blinde vlek’

Nederlander gemiddeld 149 euro per maand kwijt aan abonnementen

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) typeerde abonnementen in 2019 als een ‘blinde vlek voor huishoudens’. En in het laatste Rapport Abonnementen, dat dateert uit 2021, stelt het voorlichtingsinstituut dat ‘bijna iedereen’ het aantal abonnementen dat hij of zij heeft onderschat. Een kwart van Nederland zou bovendien weleens vergeten een abonnement op te zeggen en dus onnodig te betalen. Marco Schuurman van Slimster adviseert dan ook om aan de hand van je bankafschrift eens al je abonnementen op een rijtje te zetten en na te gaan of ze de kosten nog altijd waard zijn.