Series belangrijker dan social media: zes op de tien Nederlanders laten social media vallen

Series belangrijker dan social media: zes op de tien Nederlanders laten social media vallen
Pascal van de Beek
Content Specialist
2 minuten

AMERSFOORT - Het is vandaag Social Media Dag en vergelijkingswebsite Slimster.nl legde 2000 Nederlanders een duivels dilemma voor: nooit meer op social media of nooit meer films of series streamen? En wat blijkt? In de strijd tussen scrollen en streamen komen de streamingdiensten als nipte winnaar uit de bus! Bijna zes op de tien Nederlanders (58,4%) geven namelijk de voorkeur aan films en series streamen. Het onderzoek werd in opdracht van Slimster uitgevoerd door veldwerkbureau Panel Inzicht.

Met een knipoog naar onze immer toenemende digitale consumptie, toont het onderzoek van Slimster aan dat we, als het erop aankomt, niet zonder onze dagelijkse dosis digitale verhalen lijken te kunnen. “De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe diep streamingdiensten zijn doorgedrongen in ons dagelijks leven. Het is duidelijk dat ze een aanzienlijk onderdeel van onze vrijetijdsbesteding vormen," aldus Marvin Grouw van Slimster.nl. Het onderzoek toonde geen significant verschil aan tussen mannen en vrouwen.

Dertigers grootste Netflixverslaafden

Leeftijd speelde echter wel een rol. "De groep van 30-39 jaar had de sterkste voorkeur voor streaming (65,8%) en was bereid social media op te offeren," licht Grouw toe. Ook veertigers geven met 62,3% duidelijk de voorkeur aan Netflix en Videoland. Daarentegen was de groep 18-30 jaar bijna gelijk verdeeld. “Vooral TikTok en Instagram spelen hierbij een voorname rol. Deze kanalen zijn ontzettend populair onder jongeren. Op TikTok en Instagram kijken jongeren de hele dag door korte video’s en ‘reels’, terwijl dertigers en veertigers juist bewust een moment kiezen om te ontspannen en dan zetten ze een film of serie op”, aldus Grouw.

Alleen Drenten kiezen (nipt) voor social media

Vanuit geografisch oogpunt laat het onderzoek van Slimster een gevarieerd beeld zien. Flevoland leidt de race met een voorkeur voor streaming boven social media (63,5%). Sowieso blijkt men in de Randstad een grotere voorkeur voor streamen ten opzichte van scrollen te hebben dan in de rest van het land. Zo verkiest men in Drenthe streaming maar nipt (50,9%) boven social media. Ook in Groningen is de voorkeur voor streamingdiensten relatief beperkt.

Al met al waren 14,1 miljoen Nederlanders in 2022 gemiddeld 114 minuten per dag actief op social media. Vooral het aantal 40-plussers dat er gebruik van maakt is sterk toegenomen, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023. Voor streamingdiensten geldt dat zo’n acht miljoen Nederlanders er gebruik van maken, waarbij ze gemiddeld twee abonnementen hebben. Het populairst zijn abonnementen op Netflix en Videoland. Ouderen kiezen naast Netflix het vaakst voor Viaplay erbij, jongeren voor Disney+. Dat blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Series belangrijker dan social media: zes op de tien Nederlanders laten social media vallen

Het aantal gebruikers zal in de praktijk echter een stuk hoger liggen dan het aantal abonnees, aangezien veel Nederlanders gebruikmaken van het account van iemand anders. Vorige maand kondigde Netflix aan dit aan banden te willen leggen. Het bedrijf wil dat meelifters buiten het huishouden voortaan 3,99 euro per maand gaan betalen.