Arbowetgeving
Sinds 1 juli 1993 is het in Nederland verboden om beroepsmatig asbest te gebruiken. Voor werkgevers betekent dit dat personeelsleden niet in aanmerking mogen komen met het natuurlijke mineraal, dit omdat het risico’s met zich meebrengt die directe impact hebben op de gezondheid. Werkgevers moeten volgens de Arbo richtlijnen kunnen aantonen dat de werkplek veilig is en dat de mogelijke risico’s te overzien zijn. Hieronder een aantal stappen die je als werkgever kunt doorlopen om een gezonde en vooral asbestvrije situatie te creëren die is toegestaan door de wet.
Asbest laten inventariseren
Eén van de eerste stappen die je als werkgever moet nemen is om jouw bedrijf en het terrein eromheen te laten controleren. Dit is uiteraard alleen nodig wanneer je een bedrijfspand hebt dat voor 1994 is gebouwd. Panden in een later stadium hebben namelijk geen sporen van asbest.
Asbestbeheersplan
Niet alle asbestgevallen kunnen zomaar worden weggehaald. Het is aan te raden om een asbestbeheersplan op te laten stellen. Binnen dit document worden alle risico’s en maatregelen besproken waar je als werkgever rekening mee dient te houden. Het rapport kan worden opgenomen in het preventieplan van jouw bedrijf en kan als bewijsstuk worden gezien omtrent gevaarpreventie. Over de precieze voorwaarden is het verstandig om contact op te nemen met 3 van onze aangesloten specialisten.
Heb je nog vragen?
Heb je naar aanleiding van de bovenstaande informatie nog vragen of opmerkingen? Vraag direct gratis offertes aan via onze aanvraag en kom eenvoudig in contact met maximaal 3 aangesloten partijen.
Vergelijk meer dan 200 aangesloten specialisten
- Vraag binnen 1 minuut aan
- Ontvang vrijblijvende offertes
- Kies de beste deal